top of page

Neomax IT Memes op TikTok - van Zero tot Hero #2 - Nederlandse fragmenten presteren 2,4 keer beter

In 2022 wist ik eigenhandig een TikTok account op te zetten en organisch te groeien naar ruim 90.000 volgers. De truc? Het inzetten van humor door pakkende memes te maken. Door het strenge TikTok regime is het account helaas recentelijk verwijderd maar betekent dit dan ook gelijk het einde? Nee, zeker niet. De IT detacheerder Neomax, waar ik tevens fulltime werk als Marketeer, is de ideale kans om opnieuw een poging te wagen. Hoe pakken we dit aan? En zal dit trucje weer werken? Antwoorden op die vragen krijg je in deze serie van Zero tot Hero.


Nederlandse video's vs. internationale video's

Presteren Nederlands sprekende video's nou eigenlijk beter dan internationaal sprekende video's (op een Nederlands account)? Een interessante vraag waar ik tijdens mijn vorige TikTok avontuur eigenlijk nooit achter ben gekomen doordat ik voornamelijk Nederlands sprekende video's plaatste. Daarom ben ik eens gaan experimenteren op het Neomax account met internationaal sprekende fragmenten tegenover Nederlandse fragmenten. Wat bleek, dat de laatste 7 Nederlandse video's 2,4 keer meer bekeken waren (gemiddeld 9250 weergaven) dan de laatste 7 internationaal sprekende video's (gemiddeld 3901 weergaven). Ik mag dus voorzichtig de conclusie trekken dat Nederlands sprekende video's een stuk beter presteren dan internationaal sprekende video's.


Top 3 landen van het Neomax TikTok publiek

CapCut Templates

Via mijn algoritme op TikTok stuitte ik het account @skyrocketsocialmedia tegen dat kant en klare fragmentjes plaatst. Dit zijn voornamelijk fragmentjes die een emotie uitbeelden die je als creator kan gebruiken om een herkenbare (humoristische) situatie uit te beelden. Deze fragmentjes kun je vervolgens makkelijk via een app - genaamd CapCut -zelf aanpassen indien nodig. CapCut is een videobewerking app dat nauw samenwerkt met TikTok om creators aan te moedigen om video's te bewerken. Nu was het doel voor mij niet perse het gebruik van CapCut maar de inspiratie die ik op kon doen uit het TikTok account van SkyRocketSocialMedia. Ik ben dan ook met dit soort fragmentjes gaan experimenteren en kwam tot de conclusie dat hierdoor mijn creatieve vermogen werd benut, maar dat het niet perse de "viralzaadjes" waren. Zo behaalde ik uit de 4 video's waarin een CapCut template verwerkt zat gemiddeld 1985 weergaven.


Een van de CapCut templates die ik heb kunnen gebruiken ter inspiratie van het TikTok account van RocketSocialMedia

Hoe zit het met de resultaten?

Als we kijken naar de afgelopen 28-dagen hebben we de volgende statistieken gerealiseerd:


- 34 nieuwe volgers (+309,09% t.o.v. de vorige 28-dagen)

- 105.900 mensen bereikt (+303,86% t.o.v. de vorige 28-dagen)

- 4.600 mensen betrokken (+316,61% t.o.v. de vorige 28-dagen)


Positieve resultaten waar op alle facetten een flinke groei in gerealiseerd is: top! We wisten de afgelopen maand dus veel (nieuwe) mensen te betrekken bij het Neomax account om zo de naam te versterken en te koppelen aan IT. Opvallend is ook dat de verhouding man en vrouw aanzienlijk veranderd is t.o.v. de vorige maand. Zo waren er 58,6% van de gebruikers man en is dat nu veranderd naar 70,5%. Ook is de leeftijdscategorie 18-24 jaar flink gestegen van 44,5% naar 75%.


Geslacht en leeftijdsstatistieken van het Neomax TikTok account

Statistieken van het publiek over de afgelopen 28-dagen

Conclusie

Al met al interessante inzichten die weer tot een nieuwe iteratieslag leiden waarbij ik meer Nederlands sprekende video's moet gaan uploaden. Ik de inspiratie op kan doen vanuit andere accounts die CapCut templates aanbieden en ik moet proberen om in mijn doelgroep ook meer de vrouwen te betrekken. Hoe ik dat ga doen lees je volgende keer in de derde blogpost van Zero tot Hero.

23 weergaven0 opmerkingen
bottom of page