top of page

Soorten klanten die ik als grafisch vormgever meemaak

Als grafisch vormgever zet je niet alleen een product neer maar heb je te maken met een proces waar je aan begint. Vaak zien mensen dit alleen maar als een ✨creatief✨ proces, maar ik kan je teleurstellen: dat is het zeker niet. Je hebt in het proces te maken met allerlei soorten klanten die je constant moet peilen en tevredenstellen met het ontwerp dat onderdeel is van het proces. In dit artikel neem ik je dan ook mee in verschillende soorten klanten waar ik mee te maken heb gehad.


De vlug-vlug-snel-snel klant 💨

Deze persoon stuurt je zomaar ineens een WhatsApp bericht waarin staat dat hij graag alles zo snel mogelijk af wil ronden. Waar je eerst het signaal kreeg dat alles volgens de normale procedure kon verlopen moet het nu allemaal in een tempo waar zelfs Usain Bolt niet tegenaan kan boksen. Het blijft een klant, dus ja, je probeert het zo snel mogelijk af te ronden in de beperkte tijd die je hebt gekregen.


De ik snap niks klant 🤔

Photoshop? Kan ik daar mijn boodschappen halen? Ja, zoiets... Dit is een klant die geen kaas heeft gegeten van de alledaagse ontwikkelingen op het wereldwijde web. Alles moet je uitleggen op een kinderlijke manier om hem/haar te laten begrijpen waar je mee bezig bent. Soms vermoeiend, maar ook wel schattig. <3



De vriend/kennis klant 🤝

Ook hier kun je weer onderscheid maken in 2 verschillende soorten kennissen. De eerste is degeen die misbruik maakt van het feit dat jij grafisch vormgever bent. Alles moet voor een zo laag mogelijke prijs en het liefst gratis. Er wordt verwacht dat je je hele ziel en zaligheid in het project gooit alsof zij de president van de Verenigde Staten zijn. Hoewel je deze vriend/kennis netjes helpt vraag je jezelf soms wel eens af of dit wel echt de juiste vriend/kennis is.


De andere is degene die mijn werk zeer waardeert en mij benadert als een zakelijke relatie. Het voelt alsof ik een nieuwe klant aan de haak heb geslagen terwijl mijn vriendschappelijke relatie hier los van staat. Heerlijk!


De controlfreak

Dit zijn vaak klanten met (summiere) ervaring in de kunstwereld, media en/of vormgeving. Ze letten hierdoor extra op de details maar dan ook echt EXTRA. Staat de letter 0,000001 milimeter te ver naar rechts? Ja, dan krijg je dit wel te horen. Werken met dit soort klanten kan erg vermoeiend zijn vanwege een oneindige stroom aan feedback rondes. Waar een gemiddelde klant 5 feedback rondes nodig hebt, heeft deze er 100 nodig.



De 360 graden klant ⚙️

Misschien vind ik dit nog wel de meest frustrerende. Deze klant zal aan het begin van het project heel vriendelijk en rustig zijn waar hij/zij de wensen op tafel gooit. Maar wanneer je het eindproduct oplevert is alles ineens iets geworden wat ze niet verwacht hadden. Ze worden op dit punt agressiever en eisen nu allerlei wijzigingen. Hoewel ze uitspreken dat ze je geleverde werk waarderen zijn ze nog steeds aan het pushen om allerlei wijzigingen.


Tip: bereid alvast wat extra feedback rondes voor als je zo'n klant aanvoelt.


De droomklant *favoriete* ❤️

Jaaaa! Dit is het soort klant waarmee je graag wilt werken. Deze personen zijn de reden dat je gemotiveerd blijft om blijven vorm te geven. Ze vervelen nooit. Ze waarderen je rol, inbreng & creativiteit die je op tafel brengt. Ook zijn ze communicatief sterk, reageren ze snel op berichten die je ze stuurt & betalen ze snel nadat je een factuur hebt gestuurd.


24 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page