top of page

Nieuwe klanten organisch bereiken via TikTok: doen of niet?

Hoe bereik ik potentiële klanten? Dat was een vraag die mij regelmatig bezig hield bij het uitbreiden van mijn grafische onderneming Chazign dat ik drie jaar geleden was gestart. Je kunt betaald adverteren maar er ook voor kiezen om organisch (gratis) iets op te gaan bouwen. Ik koos voor het tweede en besloot TikTok in te gaan zetten en laagdrempelige video's te gaan maken. Binnen een aantal maanden zag ik enorme successen omtrent de groei van het aantal websitebezoeken, maar door de strenge richtlijnen van het Chinese TikTok doof het succes als een nachtkaars.


Experimenteren met de video's

In eerste instantie begon ik met het herplaatsen van bestaande fragmenten van YouTube. Vaak waren deze video's met een humoristische insteek omdat ik hiermee sympathie wilde opwekken wat geassocieerd zou zijn met mijn merk. Om de video's te begeleiden zette ik er dan zelf vaak een tekst bij als "wanneer je..." of "POV: ...". Dit geheel vormde dan een filmpje waarin een persoon zichzelf dan in een bepaalde situatie kon herkennen. Al heel snel kwam ik erachter dat deze video's wel eens tienduizenden keren bekeken en honderden keren gedeeld konden worden. Door dit soort video's structureel 3 maal per week te plaatsen bleef het aantal weergaven en volgers ook maar groeien en groeien.


Langzamerhand ben ik ook andere soorten video's gaan herplaatsen zoals stukjes van series en mini documentaires. Ook dit experiment pakte succesvol uit vanwege een zwakte maar ook zeker een kracht van TikTok. TikTok heeft namelijk een maximum gesteld aan het aantal minuten (tien) dat een video mag zijn. Dit betekend dat je de stukjes van series en mini documentaire video's moet opknippen in delen waardoor je de interesse van je gebruiker kan blijven behouden. Met name deze "truc" leverde een exponentiele groei in het aantal volgers op.


Door de experimenten was ik dus in staat om aan mijn eigen knoppen te draaien. Ik begon het algoritme van TikTok door te krijgen.


Impact

Van 1 september tot 31 augustus ging de groei van het account zo hard dat de video's ruim 45.000.000 keer waren bekeken in die 60-dagen. Dat is bijna het inwonersaantal van Argentinië! Dat aantal was wel even schrikken maar direct ook een besef moment van de hoeveelheid impact je kan hebben met het maken van video's op TikTok.


Statistieken TikTok account tussen 1 september en 30 oktober 2022

Doordat je aantal volgers steeds meer worden, worden je standaard aantal weergaven ook meer. Hierdoor merkte ik dat mijn kansen om viraal te gaan steeds groter werden. Deze kansen werden op een gegeven moment zo groot dat 1 op de 3 geplaatste video's viraal ging. "De rijken worden alleen maar rijker en de armen alleen maar armer" is een quote die je vaak hoort in de maatschappij en die dan ook perfect toe te passen was in de wereld van TikTok.


"Je hebt de community richtlijnen geschonden"

Bij een van de gepubliceerde video's kwam er een half uur later een melding van TikTok dat deze video verwijderd was vanwege schending van de community richtlijnen. Dit zijn richtlijnen waar je als gebruiker aan moet voldoen om gebruik te kunnen blijven maken van het platform. Zelf was ik verbaasd omdat ik niet kon identificeren over welke soort schending dit zou kunnen zijn. Voor dit soort gevallen was er dan ook een optie om een bezwaar in te dienen zodat je van de moderator een expliciete uitleg krijgt waarom deze video verwijderd was. Vaak is dit terecht maar regelmatig wordt je video ook hersteld uit heroverweging. Uiteindelijk bleek dat hij verwijderd was met de reden dat er wapens zichtbaar waren in de video. Dat klopte ook omdat het een video was van SBS6 waarin Kees van der Spek op boevenjacht was in een Afrikaans land.


Het besef dat de video's dus snel verwijderd konden worden was dan niet alleen vervelend maar ook een aanleiding om elke video extra goed te checken of hij aan de richtlijnen voldeed. Dit controleren kostte een hoop tijd en was bovendien vaak aan eigen interpretatie over te laten. Werd er snel een biertje gedronken in de video? Dan werd hij verwijderd vanwege alcoholmisbruik. Was er een casinotafel zichtbaar? Dan werd hij verwijderd vanwege gokdoeleinden.


Dat ik het een streng beleid vind moge wel duidelijk zijn. Zeker nu de leeftijden van de gebruikers al voor een geruime tijd flink verhoogd zijn. Waar het rond 2017 nog gericht was op kinderdansjes is het nu de sociale media uitlaatklep voor jong en oud. TikTok telde maar liefst 695.000 gebruikers tussen de 20 en 24 jaar in Nederland (in 2022).


Gebruik TikTok naar leeftijd (Frankwatching)

Mijn TikTok succesformule werkte! Het aantal volgers bedroeg na 1,5 jaar rond de 90.000. Toch wist het strenge regime van TikTok mij na 3 schendingen permanent te blokkeren. Was dit mijn fout of is het TikTok beleid te streng?


Wat leverde het op?

Het antwoord op die vraag is aan eigen mening over te laten. Toch heb ik in die 1,5 jaar een mooie les geleerd wat betreft het gebruik van TikTok. Hoewel het flink wat websitebezoeken opleverde heeft het, op 1 ontworpen logo na, weinig werk opgeleverd voor Chazign. Was al die tijd in TikTok dan verspilde moeite? Nee, dat was het zeker niet! Naast dat ik mijn merk zichtbaar heb kunnen maken aan het publiek was ik in staat om in betaalde campagnes te stappen. Niet slecht dus ;).


De les die ik heb kunnen leren is om op TikTok de twijfels niet op te gaan zoeken maar dit om te buigen in "richtlijnveilige" content. Wil je dat deze content jou iets gaat opleveren? Ga dan als bedrijf doelgerichte content maken die relevant is aan jouw onderneming en doelgroep. Geef het antwoord waar jouw doelgroep om vraagt. Anders levert het je niks anders op dan wat likes en volgers.


58 weergaven0 opmerkingen
bottom of page