top of page

5 waardevolle tips bij het ontwerpen van een logo

Bijgewerkt op: 13 dec. 2021

Als grafisch ontwerper heb je vaak de opdracht om een logo te ontwerpen. Logo’s zijn immers een belangrijke blikvanger van een onderneming, je wilt er dus voor zorgen dat dit logo er niet alleen spik en span uit ziet maar dat het logo ook blijft hangen bij de mensen. Daarom voor jou 5 waardevolle tips bij het ontwerpen van een logo.


Het kiezen van het juiste lettertype

Vaak wordt onderschat wat de waarde kan zijn van het perfect aansluitende lettertype dat past bij een onderneming. Het lettertype kan de normen en waarden (die een onderneming wilt uitstralen) perfect vertalen in het logo. Is de onderneming een kledingwinkel die een stoere country style wilt uitstralen? Ga dan op zoek naar lettertypes die ook die country style in zich hebben. Voorbeelden hiervan zijn:


Backcountry

Watson

Western Saloon

En meer…


Al deze lettertypes kun je gratis downloaden via het platform www.dafont.com en plaatsen in jouw lettertypecatalogus!



Waar is de klant gek op?

Misschien ken je het wel: nadat je het ontwerp hebt gemaakt na lang zwoegen, en je het logo presenteert aan je klant blijkt dat jouw klant totaal niet weg is van jouw style. Om dit te voorkomen raad ik je aan om je klant een hele simpele vraag te stellen:


“Zou je mij een aantal logo’s kunnen sturen die bij jou in de smaak vallen?”


Deze simpele vraag kan jou een hoop tijd besparen, want misschien is jouw klant simpeler dan jouw gedachtes!



Typografie valt in de smaak

Wil je niet alleen de creatieveling uithangen, maar ook eens direct de spijker op z’n kop slaan? Ga dan eens aan de slag door letters te combineren met elkaar. Men is hier gek op wanneer 2/3 letters van hun onderneming gecombineerd worden in een logo. Typografie is een Oudgriekse kunst van het vormgeven voor zowel functionele als estetische doeleinden.



Kleur bepaald de energie

Er zijn in het verleden allerlei onderzoeken gedaan naar het effect dat een kleur kan hebben op mensen hun gedrag en daarmee opvattingen. Zo staat rood voor onder andere: liefde, passie, energie & falen. Maar staat groen weer voor: natuur, harmonie, succes & stabiliteit. Je wilt deze onderzoeken die gedaan zijn natuurlijk niet zomaar aan de kant vegen, maar gebruik ze optimaal zou ik zeggen! Ze zijn immers prijs gegeven voor vormgevers als ons. Wil je meer weten over deze kleuren betekenissen? Ga dan naar: www.graf1x.com/color-psychology-emotion-meaning-poster/.



Opleveren in een mock-up

Je hebt je ontworpen logo af, en nu? Ga je een foto sturen van je scherm, of stuur je een screenshot? Nee, dit is niet professioneel! Maak voor jouw klant nu een mock-up van het ontworpen logo. Dit straalt professionaliteit uit en geeft de klant een uitstekende indruk van hoe het logo zich professioneel verhoudt op verschillende uitingen. Een mock-up kun je makkelijk en snel maken via: www.smartmockups.com. Via deze website kun je gratis mock-ups maken tot een bepaalde kwaliteit, maar door een premium account aan te schaffen kun je mock-ups downloaden in een haarfijne kwaliteit.

6 weergaven0 opmerkingen
bottom of page