top of page
Foto van schrijverCharley Vrakking

Wat maakt nu een goede website/webshop

Bijgewerkt op: 13 dec. 2021

We zien het tegenwoordig allemaal: reclames van oa. Wix, Jouwweb, Strato en meer aanbieders die het gratis mogelijk maken om een zelf een website te maken. Als beginner denk je je slag te slaan en begin je de creatieveling uit te hangen. Langzamerhand kom je erachter dat het toch wat meer energie en tijd kost om de perfecte website te maken. Maar wat maakt zo’n perfecte website nu toch? In dit artikel ga ik jou dat uitleggen!


De binnenkomer moet goed zijn

Wanneer jouw potentiele gebruiker je website gaat bezoeken wil je dat ze vanaf het eerste moment direct getriggerd zijn door een goede landingspagina. Het eerste beeld is daarom ook cruciaal, wat ga je tonen?


Wat je gaat tonen is volledig afhankelijk van de soort site die je hebt. Bij een webshop kan je beginnen door de belangrijkste verkoop categorieën te tonen, of door de USP’s in kaart te brengen zodat mensen gelijk geprikkeld worden. Als we even gaan kijken naar een voorbeeld waar dit gebeurd, bekijken we de landingspagina van www.vloerkledenwinkel.nl waar we de belangrijkste verkoop categorieën zien in combinatie met de openingstijden van de winkels. Wanneer je verder naar onderen gaat scrollen zie je ook de USP’s (zie afbeelding).


Bij een website kan dit natuurlijk volledig anders zijn, hier hoeft het doel namelijk niet perse verkoop te zijn. Daarom zie je regelmatig websites die binnenkomen met een video om een proces in kaart te brengen. Hierdoor krijgt je bezoeker een beeld van wat er speelt op de website. Dit kan een effectieve manier zijn om de aandacht van jouw gebruiker te behouden.


Dynamische elementen

Men is gek op dynamiek en interactieve elementen op een site. Er moet leven zijn op de site, en dat kan met allerlei tools. Denk hierbij aan de volgende tools die daarbij kunnen helpen:


- Overgangen (van tekst & afbeeldingen)

- Lightboxes die automatisch inspringen

- Video’s die automatisch afspelen

- Slideshow’s

- En veel meer…


Door het gebruik van deze dynamische tools op jouw gemaakt site zal je constant de aandacht van jouw gebruiker erbij kunnen houden.


Aandacht voor je vindbaarheid (SEO)

Search Engine Optimization (ook wel SEO) is een term die niet weg te denken is uit de wereld van de websites en webshops. Het is een verzamelnaam voor allerlei technieken die ervoor zorgen dat jij met je site hoog gaat eindigen in de zoekresultaten van Google. Een goede website en/of webshop is zich daar dan ook goed bewust van. Een van het belangrijkste gereedschap uit de SEO kist is dan ook goede content. Denk hierbij aan goed geschreven teksten met termen waar jij op gezocht wilt worden door je potentiele klanten. Hierdoor informeer je niet alleen je klanten, maar ook Google met wat jij te bieden hebt. Hierdoor kan Google jouw een bepaalde relevantie scoren aanbieden in de vorm van een scorepositie in de zoekresultaten.


Maak het de gebruiker makkelijk

Als webdesigner zal je alles uit de kast moeten halen om de gebruiker van je site niet uit het oog te verliezen. Een van die dingen om dat te realiseren is door de gebruiker het gemakkelijk te maken. Probeer daarom je teksten ook zo kort en bondig te houden, en indien nodig zo visueel mogelijk te maken. Men houdt immers meer van plaatjes dan van teksten.


Daarnaast is men erg ongeduldig als het gaat om het surfen op internet, dus trage laattijden zal er bij men in het verkeerde keelgat inschieten in de vorm van het wegklikken van de site. Ook dit kun je weer voorkomen door je site zo te optimaliseren dat je laattijd een positieve werking heeft op je gebruikers.


Tot slot moet je bewust zijn van de keuzes van je knoppen op je site. Waar ga je deze plaatsen, en is dit logisch voor jou en de gebruiker? Dit kun je vooral bepalen door het te gaan testen met je gebruikers. Kijk wat voor inzichten hier uit voortkomen en bepaal op basis van deze inzichten de “final position”.


Kortom, we kunnen allemaal een website maken, maar een goede is een vak apart. Maar met deze tips & tricks kun jij aan de slag om jouw potentiele gebruiker helemaal in te pakken!

8 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page